Vervanging glijplaatjes 29-10-2005



Zoals bekend is de motor van een Porsche 944-S2 een z.g. 16-klepper. Bij dit blok zitten twee nokkenassen bovenin het blok en staan met elkaar in verbinding d.m.v. een ketting. Deze ketting loopt over twee glijplaatjes waarvan Porsche ooit aangaf dat die onverslijtbaar waren en dus ook nooit vervangen hoefden te worden. De praktijk bleek echter anders...
De slijtage van de glijplaatjes viel over het algemeen wel mee, echter ze werden na verloop van jaren ook broos en juist die combinatie bleek funest te zijn. Gebroken glijplaatjes bleken het gevolg hetgeen enorme motorschade tot gevolg kon hebben. Onderstaande fotoserie is een duidelijk voorbeeld wat de consequenties kunnen zijn (gelukkig niet mijn motor...).


Gat in het kleppendeksel geslagen...


Complete breuk in het blok...



Gebroken bovenste glijplaatje.





Na de breuk van het glijplaatje heeft de houder een deel van het motorblok afgebroken, dit blok is total-loss.



Nogmaals de breuk. Let ook op de verkleuring van o.a. de lagerschalen wat in mijn blok ontbreekt (zie foto's hieronder).


Gelukkig heeft Porsche dat ook ingezien en nu wordt dan ook geadviseerd deze glijplaatjes bij 160.000 kilometer te vervangen. Daarbij is het wel oppassen geblazen qua kosten aangezien de Porschedealer het onderste glijplaatje inclusief de houder vervangt terwijl dit plaatje heel simpel van de houder kan worden afgeschroefd. Porsche verkoopt deze setjes glijplaatjes ook los in een zakje (onderdeelnummer: 944 105 949 00) voor 121,76 euro (prijs Alpo in Haarlem op 10-05-2005). Duidelijk mag zijn dat wanneer ook de houder wordt vervangen de prijs vele malen hoger komt te liggen.

Maar goed, het was bij mijn S2 niet duidelijk of de glijplaatjes ooit waren vervangen, dus voor alle zekerheid moest dat dan toch gebeuren. Nu bleek het kleppendeksel van mijn motorblok iets te zweten, dus dan kon mooi meteen ook de rubber pakking
(onderdeelnummer: 928 104 447 09) en de rubber bougiegatafdichtingen (onderdeelnummer: 928 104 443 08) worden vervangen. Ook deze onderdelen heb ik bij Alpo aangeschaft, de pakking kostte op 17-06-2005 19,04 euro incl. btw en de 4 afdichtingsringen 6,66 euro incl. btw. Voor de oplettenden onder u, die hadden natuurlijk meteen al gezien dat dit Porsche 928 onderdelen zijn. Op zich heel logisch aangezien het S2 blok niets meer is dan een half 928 blok....


De rubber koppakking en afdichtingsringen.

Nu ben ik zelf niet zo handig dat ik even een kleppendeksel lostrek. Nee, daar waag ik mij niet aan. Maar gelukkig wilde de vader van Dennis, een (inmiddels voormalig) forumlid van www-porsche-944.nl, dat wel voor mij doen. Dus werd er een afspraak gemaakt en op 29-10-2005 vertrok ik met de benodigde onderdelen richting Hellevoetsluis. Onderstaand een fotoshoot van de hele klus.


De eerste onderdelen gaan los.


Natuurlijk moet ik wel alles goed in de gaten houden, want hier kan man van leren...

Vervolgens wordt het kleppendeksel losgeschroefd.








Na verwijdering van het kleppendeksel worden de twee nokkenassen zichtbaar met daartussen in het midden de ketting met het bovenste glijplaatje.

Close-up van het bovenste glijplaatje met daaronder een deel van eerdergenoemde houder. Goed te zien is dat de ketting nog in perfecte staat is.


Hier is goed de olieleiding voor de smering van de houder te zien. Ook deze moet worden losgedraaid.


De houder met de twee glijplaatjes. De door de ketting veroorzaakte slijtage is hier goed te zien.



Nogmaals de houder met de oude glijplaatjes met ervoor de nieuwe set. Duidelijk is ook het kleurverschil te zien.



Ook hier is goed de slijtage te zien, de plaatjes waren dus nog nooit vervangen...



Ook hier zijn duidelijk de verschillende glijplaatjes te zien.



Even de pakkingen bekijken.



Het kleppendeksel met de nieuwe pakkingen.




Het blok zonder de glijplaatjes. Goed is te zien dat er geen verkleuring van de lagerschalen is te zien hetgeen er op zou kunnen duiden dat door de vorige eigenaar een motorrevisie is verzorgd, wat hij ook aangaf in zijn advertentie.




Nogmaals het oude onderste glijplaatje bevestigd aan de houder met twee schroefjes. Ook hier is duidelijk de slijtage te zien.


Duidelijk zichtbaar is het onderdeelnummer. Dit plaatje kost meer dan 100 euro terwijl het bovenste glijplaatje maar ongeveer 10 euro kost...


De houder wordt weer teruggeplaatst.


Hier is de houder met het nieuwe bovenste glijplaatje duidelijk te zien.


Oud en nieuw...


Om elke lekkage uit te sluiten wordt voordat de rubber pakking er op gaat de rand eerst nog voorzien van (blauwe!) vloeibare pakking.




Duidelijk is hier de vloeibare pakking te zien.

Nadat het kleppendeksel voorzien van de nieuwe pakkingen weer was vastgeschroefd hebben we gezellig nog wat nagepraat waarna het weer tijd werd om naar huis te gaan. Het was weer een gezellige en vooral leerzame ontmoeting geweest waar ook anderen iets aan kunnen hebben wanneer zij ook aan vevanging van de glijplaatjes toe zijn.


Nog even nakeuvelen.


Toch wel een chique gezicht zo'n mooie porsche 944-S2 op je oprit...


Helaas, ook aan deze gezellige en leerzame dag komt een eind,. Tijd om naar huis te gaan.

Dat de klus goed is uitgevoerd moge blijken uit het feit dat het blok niet meer zweet en dat de motor perfect draait, óók bij hoge snelheden en bij volle belasting. Met dank aan Dennis en zijn vader.